Mediální centrum Unitsky String Technologies Inc. zveřejnilo velký příspěvek o úspěších společnosti za 10 let. Za tuto dobu UST Inc. prokázala užitečnost svého řešení na příkladu vybudovaných dopravně-infrastrukturních komplexů a realizovaných komerčních projektů. Specialisté UST Inc. se rozhodli porovnat úspěchy své společnosti s úspěchy jiných organizací, které nabízejí alternativní dopravní řešení.

Vzdušné kapsle od Urban Aeronautics
Společnost Urban Aeronautics byla založena v roce 2001 v Izraeli. Vyvíjí bezpilotní létající prostředky – vzdušné kapsle poháněné elektřinou. Technologie vychází z předpokladu plně vertikálního vzletu a přistání. Předpokládá se, že tyto prostředky budou přepravovat osoby ve městech s využitím střech budov jako vzletových a přistávacích plošin.
Mezi nevýhody takové dopravy patří vysoké náklady na vývoj, výrobu a provoz a vysoká cena zařízení bude bránit jejich širokému využití. Otázkou je také bezpečnost: v případě nehody nebo poruchy by mohlo dojít ke zranění cestujících. Kapsle Urban Aeronautics neznečišťují ovzduší výfukovými plyny, ale masová výroba a likvidace jejich elektrických komponentů a baterií může poškodit životní prostředí. Zavádění nových technologií do leteckého průmyslu navíc může narážet na regulační a právní překážky. Všechny výše uvedené problémy brání zavedení leteckých kapslí, a to i přes jejich potenciální efektivitu. Za 23 let své existence se Urban Aeronautics dostala pouze do fáze testování prototypů.

Superrychlá doprava Virgin Hyperloop
Americký startup Hyperloop One (Virgin Hyperloop) vznikl v roce 2014. Původním plánem bylo vytvořit kapsle pro cestující, které by byly schopné pohybovat se v potrubí za velmi nízkého tlaku rychlostí vyšší než 1 000 km/h. Taková doprava je šetrná k životnímu prostředí a nebude vyžadovat mnoho elektrické energie. Zveřejnění první verze konceptu Hyperloop však vyvolalo aktivní diskuse: ne všichni vědci a inženýři věřili v reálnost superrychlé dopravy. Skeptici uváděli i další argumenty proti: projekt by si vyžádal mnohamiliardové investice, bylo by obtížné získat souhlas regulačních orgánů a spotřeba energie by mohla značně překročit původní hodnotu. Pochybnosti panovaly také o bezpečnosti cestujících, protože pokud by došlo k poruše hermetického obalu pohybující se kapsle, lidé uvnitř by okamžitě zemřeli.
Deklarované rychlosti společnost skutečně nedosáhla – maximální hodnota byla 463 km/h (bez cestujících). V roce 2020 byla na zkušebním polygonu ve státě Nevada testována kapsle s lidmi na palubě – bylo dosaženo rychlosti 170 km/h. Poté se společnost Virgin Hyperloop kvůli potížím rozhodla přeorientovat z osobní dopravy na nákladní a plánuje spustit komerční linky nejpozději v roce 2027. V roce 2023 však společnost po 9 letech a více než 400 milionech dolarů investic oznámila ukončení činnosti.

SkyTran – jízda za cenu taxíku
SkyTran je další společností z USA, která zavádí inovativní dopravu. Její vývoj spočívá v síti počítačem řízených dvou- a čtyřmístných dopravních prostředků využívajících technologii pasivní magnetické levitace. Hliníkové kolejnice mají motor, který otáčí magnetem na dopravní kapsli a posouvá ji vpřed. Kapsle bude zpočátku jezdit rychlostí 70 kilometrů za hodinu s perspektivou až 250 kilometrů za hodinu. Taková doprava nezatěžuje životní prostředí, je úsporná, kompaktní a dokáže přepravit 12 000 cestujících za hodinu. Kolejová struktura bude umístěna ve výšce 6-9 metrů, což zamezí dopravním zácpám a dopravním nehodám.
Technologie SkyTran má však i své nevýhody, z nichž hlavní je vysoká cena. Nejdražší jsou magnety, na nichž je dopravní systém založen. Kromě toho bude cestování v tak malé kapsli cenově srovnatelné s jízdou taxíkem. Vzhledem k tomu, že doprava se vyznačuje vysokou mírou individualizace, musel by být vybudován široce rozvětvený silniční systém, což by náklady jen zvýšilo. Dalšími problémy jsou ohrožení bezpečnosti cestujících v případě zřícení kolejové struktury, potíže s modelováním a technické a regulační překážky.
Nápad přilákal investice ve výši přibližně 79,5 milionu dolarů a podpořila jej NASA a obranná společnost Israel Aerospace Industries. Existovaly plány na vybudování komerční sítě v Tel Avivu, Herzliji a Netanji, a na vybudování silnice na letiště Ramon, ale žádný z projektů nebyl realizován. V roce 2023 byl startup, který existoval 14 let, ukončen kvůli nedostatku finančních prostředků.

Rychlovlak od JR Central
Významná japonská železniční společnost JR Central se v roce 1997 rozhodla rozvinout technologii maglev (magnetická levitace). Tato myšlenka byla základem pro vznik nadzemního osobního vlaku na dlouhé vzdálenosti. Společnosti trvalo téměř 20 let, než maglev dosáhl na zkušebním úseku deklarované rychlosti.
Prvním komerčním projektem společnosti měla být vysokorychlostní trať Tokio-Nagoja. Předběžné náklady činily 55 miliard dolarů. Práce, které byly zahájeny v roce 2014, měly být dokončeny za 13 let, ale ukázalo se, že výstavbu provází mnoho obtíží. Místní úřady se postavily proti ražbě podzemních tunelů s odůvodněním, že by mohla narušit ekologii horských masivů a vodních ploch. K vzájemné dohodě nedošlo a zahájení provozu trati bylo odloženo na rok 2034. Zatím byl tedy realizován pouze testovací úsek trati dlouhý 18,6 km.
Tento produkt JR Central není bez nevýhod: složité nákladné technologie, masivní drahé stavby, rozsáhlé zábory půdy pro pilíře estakád a zásahy do přírodních komplexů. Vysoké rychlosti navíc ohrožují bezpečnost cestujících: problémy mohou nastat v případě nehod nebo technických poruch.

UST Inc. a moderní doprava „druhé úrovně“
To je jen několik příkladů, které ukazují, že ne všechny alternativní technologie obstály ve zkoušce času a prokázaly svou efektivitu. Zatímco jiné inovativní přepravní společnosti čelily mnoha nepřekonatelným výzvám, společnost UST Inc. dokázala během deseti let vytvořit zcela novou dopravu „druhé úrovně“ s bezprecedentními konstrukčními a výkonnostními vlastnostmi. To umožnilo dokončit všechny fáze implementace technologie v krátkém časovém horizontu pro takovýto sektor a přejít k práci na cílených projektech. Dopravně-infrastrukturní komplexy uST prokázaly svou efektivitu, spolehlivost, bezpečnost a šetrnost k životnímu prostředí. Výsledky, kterých společnost dosáhla, potvrzují životaschopnost a účinnost produktu a umožňují další úspěšnou implementaci rozpracované technologie.